asma ul husna :)

ALLAH KUASA MAKHLUK TIADA KUASA

Thursday, January 28, 2010

dugaan...istighfar...menyampah?


dengan nama ALLAH...

semuanya bermula dengan desas desus kehidupan yang ana pikul dan punggah selama hidup dalam suasana baru dan agak menjengkelkan...

nak dikatakan sombong~

ya, ana memang sombong kot? bagi sesetengah insan yang tak mengerti maksud kehidupan ana...(takkan nak g terang kat bebudak kaum adam hal ikhtilat kan???blurr~~)

dugaan lagi dan lagi bertandang...ALLAH itu Maha Pengasih..kan? so yakinlah yang ALLAH akan membantumu selagi kau tetap pada jalanNya..insya ALLAH...dan ana masih dengan keyakianan ana..ya...YAKIN...itulah yang ana ada dan percayai...kerana itulah yang menguatkan insan hina dan lemah nih...

istighfar ajalah...nggak usah khuatir...ALLAH kan maha Mendengar? dan ALLAH maha Mengetahui apa yang telah terjadi dan apa yang bakal terjadi...so, we must back to our roots...k?


then ana belajar untuk sentiasa istighfar dan mengundurkan diri dalam keadaan2 yang diterima pakai dalam konsep 'mengalah'...lebih suka macam tuh, dari bising2 tak keruan, ntah pape jek..huhu agak menyedihkan bila mana kita nak jadi baik, orang taknak kita jadi sebaik2 umat...hmm....astaghfirullah...

kadang2 sukar nak digambarkan dengan kata2 perasaan yang sentiasa bercampur aduk dalam jiwa yang kalut nih....suka dengan kebaikan dan kagum dengan keindahan akhlak orang...kenapa ana tak boleh buat plakk? then this is menyampah! (astaghfirullah....)

selemah2 iman adalah dengan membenci dalam hati....(lebih kurang maksud hadis)....dan ana memang tersangat lemah, or mungkin lebih lemah dari selemah2 iman tuh?

"stop! huh....sampai bila ko nak cakap amcam tuh? ko takkan maju lah...ko akan sampai kat tahap tuh jek, sedangkan muslim/muslimah kena majukan diri, berusaha walaupun perit...kan ALLAH maha adil dan saksama? amacam ko nak jadi mukminah nanti?"

desis hatiku sendiri~

aduhh..perit jugak akan kelu kesah kehidupan nih...ramai yang suka komen, ramai yang suka mengadu, ramai yang suka makan daging saudara/saudari sendiri. then bila nak makan daging sendiri? mesti taknak kan? try to fikirkan di mana kita nanti then fikirkan hal dan dosa orang...sedangkan dosa kita berlambak2 dan bercicir2 lau nak dikendong dah pun..

dari dugaan.....ana beristighfar.....dan kadang2 menyampah dengan sikap dan perangai diri sendiri yang tak dapat nak gitau orang ramai....yang ni tak elok, yang tuh tak baik....naaa~

siap2 kan diri untuk ke medan mahsyar....sesungguhnya hanya bekalan amal yang dapat kita usung ke sana yang bisa mempertahankan diri kita...siapa kita untuk membela diri bilamana nikmat2 ALLAH kita sia2kan di dunia nih???

*be a thinker, not a judger*

Tuesday, January 26, 2010

ALLAH menegurku...


dengan nama ALLAH...

ada banyak cara ALLAH nak tegur hamba2-Nya...dari berbagai sudut, jalan dan kaedah..penuh hikmah tersembunyi bagi mereka yang memahami dan mereka yang ingin menafsir hal kehidupan seharian sebagai dakwah ke jalan ALLAH SWT...

dan sesungguhnya...dah beberapa kali, i mean, banyak sangat kalinya ALLAH menegur ana atas kesilapan2 yang ana lakukan dalam kehidupan sehari2...ALLAH mencurahkan kasih sayang yang tidak berbelah bagi pada hamba-Nya dan hamba-Nya lah yang membelah bagikan kasih
sayang itu kepada keduniaan dan macam2 lagi...apa yang salah dan silap nih?

sesekali ana merenung panjang sesuatu kisah dalam hidup nih, baru jugak ana nak tersedar berapa banyak kali ana dah menjatuhkan iman sendiri? dan ALLAH tidak jua putus2 dengan rahmat dan kurniaNYA..betapa Pemurahnya Engkau ya Rahman!




..............................................

bermula kesedaran yang telah lama hilang sewaktu di matrik dahulu...dalam menimba ilmu dan mencari diri yang sebenar....dalam menjangkaui saat2 gemilang umur sosial. dalam menepis segala godaan2 dunia dan dalam menangung beban tersarat di hati..di manasepatutnya ana mencari kepastian...dan ana berjumpa dengan satu sinar cahaya yang pasti..yang bakal menyinari kubur ana esok...

sesungguhnya Engkau maha Pemurah ya Rahman!

saat itu ana sudah mula terasa di tegur dan dekat dengannya...memandangkan ana tidak punya siapa2 untuk mengadu dan berbicara..siapalah ana untuk menumpang kasih insan2 lain yang juga memerlukan kasih seperti ana? malah mungkin juga lebih perlu???

ya ALLAH, Engkaulah Tuhan yang Satu..tiada sekutu mahupun pembantu...

hambaMu ini ingin sekali dekat denganMu dan berbicara di sudut hati ini untuk sentiasa kembali padaMu..terima kasih Ya ALLAH...Kaulah segala-galanya buat hamba....untuk ke akhirnya...

perjalanan hidup ini kian jauh dan menjauhi zaman2 gelap dan jahil dahulu...dalam perjalanan yang panjang, ALLAH jua menjadi tempat pengaduan...ketika diri ini terlena, ALLAH jua yang mengingatkan dan membangkitkan kembali semangat juang seorang gadis malang dan hina...

"pernah sekali ana kata ana benci sangat dengan warna merah sebab warna tuh menyerlah sangat dan nampak garang sangat...dan akhirnya ALLAH menegur dengan penuh hikmah dan indah...bermula dengan kain solat ana (kain batik) yang berwarna merah peninggalan mak untuk ana, tafsir Quran ana yang berwarna merah...kemudian ke leptop merah, henpon merah...jaket sejuk pun merah...pendek kata, dalam banyak2 barang yang ana selalu and kerap guna semuanya warna merah..hmm...tengok, ALLAH nak tegur...~boleh jadi kamu tidak menyukai sesuatu tuh, tapi ia baik untukmu~ (lebih kurang maksud firman ALLAH, Al-baqarah 216) dan kerana ini ana sedar...tidak semua benda yang kita tak suka, kita takkan suka sampai bila2...dan di sini ana sedar, bahawa manusia akan di uji dengan apa yang mereka pernah katakan terdahulu...macam kisah terbaru dalam hidup ana...ana kata, ana takkan beli broadband..mana mampu, nak bayar itu ini...sekarang, ambek kau...huhu sebulan 50, kira ok lah...ALLAH KUASA MAKHLUK TAK KUASA..."

dan kerana itu, ana semakin sedar dan semakin ingin dekat padaNya...pada ana, hanya ALLAH yang bisa men'judge' setiap manusia yang hidup di muka bumi ini. kita nak judge orang bakpe? banyak lagi kena amal dan tunaikan...hak ALLAH, hak kehidupan dan hak keluarga...dan ALLAH yang maha sangat pemurah telah menganugerahkan ana pelbagai jenis teguran yang ana rasa bersykur sangat ALLAH masih ingat pada hambaNya yang hina ini....

Ya ALLAH, padaMU ana serhakan kehidupan dan ketentuanMu ana nantikan dalam setiap perkara yang dirancang dan tak di rancang...sesugguhnya Engkau telah menetapkan kehidupan ini dan Engkau telah memberi hidayah kepada setiap manusia, cuma manusia itulah yang tidak ingin menyahut seruan hidayah yang hanya Engkau yang memiliki...

terima kasih ya ALLAH...

wallahu'alam bissawab...

Sunday, January 24, 2010

dalam kesempitan wang dan keterluangan masa...


dengan nama ALLAH...

sempit duit, elaun tak masuk untuk bulan jan...huuuuuuuuuuuuuuuuuu and.....

baru2 ini ada sukan di hostel kediaman ana..sibuklah jugak ana dibuatnya disebabkan tanggungjawab sebagai AJK makanan..dan kerana menyediakan makanan (beli jek pun...bancuh teh ngan sirap jek kena guna tenaga lebeyh...huhu), ana niatkan semua ini kerana ALLAH dan khidmat untuk budak2 juniors sekalian...salam sayang dan ukhuwwah...yelah, sukaneka nih buat pun sebab nak eratkan silaturrahim antara sem 1, 2 ngan 3...sebagai ketua blok, kami kena mainkan peranan penting...insya ALLAH...

nak dijadikan cerita, sebenarnya banyak betul cabaran masa nak jadik AJK makanan. makanan yg ditempah ngan makcik jual mi goreng kat medan nuu, dia kensel dalam kul 8pg...punye giler cari backup walhal takdak! sahabat seperjuangan ana memang macam nak patah jugak dibuatnya tapi masih dok rilek bepiki..salute! huhu lau ana dah tunggang terbalik mungkin?

then penyelamat pun datang........puan Ila, sebagai warden asrama...bawa kami keluar masa tarian poco2 sedang berlangsung (aktiviti senamrobik...pompuan semua) ana dan Eeja (bukan nama sebenar) pun naeklah keta Puan...kami borak2, sembang2 sambil pikir amacam nak cari makanan untuk budak dalam 116 org? bingung jugak...at last.............................jeng3!




akhirnya pekena roti canai bebudak tuh semua! hehe...idea asal=kami bertiga...ngee

dalam misi pencarian tuh...macam2 berlaku...

ana dan Eeja dapat info baru pasal puan, join senamrobik di tempat tertutup kat gim tertutup...(wanita sahaja-pengusaha~ustazah kot?) then...kitorang cadang nak ikot...hehe dah p and its marvellous! (betoi ke ejaan tuh? hee) ada ruang tuk solat jugak..baguslah..ana jadi imam untuk maghrib itu, alhamdulillah...bersemangat jugak...dapat exercise...

puan seronok sangat katanya...macam jadi muda balik, hehe...sambil2 tuh dia cerita tentang satu hadis nabi...ana lupa nak minta dari mana sumbernya..nak diceritakan...gini...

ada satu pesanan Nabi, menyuruh kita untuk belajar memanah, berenang dan menunggang kuda...dia tanya kami...

puan; kalau tafsir selapis, ape yang korang paham?

ana; belajarlah puan...(directly w/o any further thinks..)

puan; memang pun...tapi cuba pahamkan due tige lapis...ape yg korang nampak?

eeja; apa puan?

puan; kalau memanah ape yg korang kene buat?

ana; fokus puan...pada benda yang nak dipanah tu...

puan; okay...betul...fokus...Nabi mengajar kita untuk memanah dengan fokus agar panahan kite mengene ngan bende yg nak dipanah tuh...sesuai dalam medan dakwah, kite kene ade fokus...fokus pada sesuatu perkare...semuenye kite fokuskan pada ALLAH swt...dakwah kerane ALLAH, belajar kerane ALLAH..dan semue kite fokuskan untuk ALLAh...sebab kite cari satu je...redho ALLAH...jadi kalau berenang plak?

ana; stamina...ke?

puan; ye..and...........?

ana & eeja; ???

puan; kalau kite berenang kite nampak tak depan? kite nampak tak sekeliling kite?

ana & eeja; (serentak..) tak...

puan; jadi, di situ nampak keberanian..kite tahu dah kite dah ade matlamat dalam kehidupan...cume nak capai jek kene buat something utk capai matlamat tuh...so kene berani. and letakkan semue pada ALLAH...yakin yg ALLAH akan bantu jua, walau dalam ape care sekalipun. insya ALLAH kite akan dapat ape yg kite nak..and then menunggang kude..korg rase ape hikmahnye?

ana; skills...

puan; salah satu...and?

oleh kerana jwpn yg kami beri agak tak masuk2 akal puan, then dia pun direct gitau and explain...

puan; kalau menunggang kude, kena pandai nak kontrol kude kan? biar die yg ikut kite...bukan kite yg ikut kude tuh....sama jugak macam kite nak mengawal nafsu kite...biar kite yg handle nafsu kite, tunggang ke arah yang elok dan di redoi ALLAH...bukan kite mengikut nafsu...ye tak?

ye.....betullah tuh...memang susah nak paham lau otak blurr sangat..tapi bila dah kupas tuh, memang alhamdulillah....besar betul hikmahnya...dan ALLAH itu maha besar! Allahuakbar...bertuah betul dapat kuar ngan puan...ada hikmah jugak kenapa makcik mi goreng tuh nak kensel tempahan kitorg...dapat belajar ilmu hadis ngan puan...huhu Alhamdulillah...

sesungguhnya segala yang dirancang manusia tuh, mesti mendapat kelulusan dulu dari empunya alam untuk termakbul, maka berbanyaklah doa, dan yakinlah ALLAH sahaj yang bisa bantu dari segala sudut dan aspek...

ALLAH KUASA MAKHLUK TIADA KUASA....ini jugak yg terlintas di fikiran ana...subhanallah...

dan sukaneka berakhir dengan jayanya...sepanjang aktiviti memang kena banyak bersabar jugak sebab budak2 suka sangat hambur makanan dan sampah..tapi kerana dah niat khidmat, maka ana dahulukan sabar dan buat keja sambil zikir...alhamdulillah keja semua siap dalam waktu yg singkat, ana pun senyum dengan gembira p habaq kat ketua aras semua keja AJK makanan dah beres...ngeee~~~

wallahu'alam bissawab...

Thursday, January 21, 2010

kenyataan rasmi MANHAL PMRAM; isu pemakaian niqab/purdah



1. Permasalahan pemakaian niqab/purdah bagi wanita adalah merupakan perselisihan dalam perkara cabang (furu') di dalam perbahasan hukum. Berikut adalah kesimpulan pandangan para fuqaha terhadap masalah pemakaian niqab/purdah:
Mazhab Hanafi : Wajah dan pergelangan tangan bukanlah aurat tetapi diharamkan bagi lelaki ajnabi untuk melihatnya apabila disertai dengan syahwat.
Mazhab Maliki : Wajib bagi seorang wanita untuk menutup muka dan pergelangan tangan apabila berada bersama lelaki ajnabi
Mazhab Syafi`e : Tidak wajib menutup muka dan pergelangan tangan. Namun pandangan muktamad di sisi Mazhab Syafi`e adalah wajib menutup muka dan pergelangan tangan.
Mazhab Hambali: Wajib menutup muka dan pergelangan tangan.


2. Kenyataan Imam al-Akbar Syeikh Muhammad Sayyid Tantawi yang telah disiarkan oleh media tempatan dan luar adalah tidak tepat dengan situasi sebenar bahkan telah diputarbelitkan.

3. Majlis Tertinggi al-Azhar al-Syarif yang bersidang pada 8/10/2009 telah membuat beberapa keputusan berkenaan isu pemakaian purdah seperti berikut:

  • Para pelajar perempuan dibenarkan untuk memasuki premis al-Azhar al-Syarif secara berniqab. Wanita yang berniqab tidak boleh dihalang daripada memasuki perkarangan al-Azhar al-Syarif

  • Para pelajar perempuan dibenarkan memakai niqab apabila ada orang lelaki bersama mereka di dalam premis al-Azhar

  • Para pelajar perempuan tidak dibenarkan memakai niqab di dalam bilik-bilik kelas kerana semua pelajar adalah perempuan. Larangan ini berkuatkuasa apabila guru yang mengajar juga adalah perempuan

  • Para pelajar perempuan tidak dibenarkan untuk memakai niqab sewaktu peperiksaan berlangsung. Maka para pengawal semasa peperiksaan berlangsung hendaklah di kalangan wanita.

  • Majlis Tertinggi al-Azhar bukanlah menghalang wanita daripada memakai niqab dalam kehidupan seharian mereka sebaliknya Majlis tidak bersetuju niqab dipakai pada tempat-tempat yang tidak sepatutnya yang akan memberikan kesan yang negatif pada pemikiran kanak-kanak lebih-lebih lagi pandangan yang mengatakan bahawa wajah wanita wajib untuk ditutup adalah pandangan minoriti fuqaha Islam.

4. Setelah meneliti dan mengkaji perkara di atas, Markaz Pengumpulan Kajian dan Hasilan Penyelidikan ( MANHAL ) PMRAM menegaskan beberapa perkara untuk diambil perhatian:

  • Memahami bahawa masalah khilaf tidak sepatutnya menjadi pertikaian dan perselisihan berdasarkan kaedah yang berbunyi:

" لاَ يُنْكَرُ الْمُخْتَلَفُ فِيْهِ ، وَإِنَّمَا يُنْكَرُ الْمُجْمَعُ عَلَيْهِ "

Yang bermaksud:

"Perkara yang berlaku khilaf tidak perlu untuk dipertikaikan sebaliknya perkara yang perlu untuk dipertikaikan adalah apabila perkara tersebut merupakan perkara yang disepakati oleh para ulama secara Ijmak."

Oleh itu, umat Islam dibolehkan untuk mengambil mana-mana pandangan para fuqaha.

  • Menghormati al-Azhar al-Syarif sebagai satu institusi keilmuan Islam yang diiktiraf sejak dulu hingga sekarang kerana bermanhaj dengan manhaj ilmu yang sederhana (wasatiah)

  • Bersangka baik dengan para ulama sekiranya timbul usaha untuk melaga-lagakan antara mereka dalam sesuatu isu serta merujuk terus kepada sumber yang boleh dipercayai

  • Tidak melupakan isu utama yang disepakati oleh ulama iaitu wajib menutup aurat disebabkan terlalu membesarkan masalah furu'.

  • Semua pihak perlu menghormati ketetapan yang diluluskan oleh al-Azhar al-Syarif dan membenarkan pemakaian niqab/purdah di premis-premis dan rumah-rumah negeri.

________________________________________________________________________________________________

Kenyataan ini telah disepakati melalui perbincangan pihak felo MANHAL PMRAM seperti berikut:

1. Mohd Juzaili b. Juhan
2. Mohd Khairi b. Abdullah
3. Hairul Nizam b.Mat Husain
4. Mohd Fakerei b. Mahyudin


Sunday, January 17, 2010

courting before MARRIAGE





Another form of contact between non-mehram male and female is the common practice of courting between the boy and his fiance. It must be well understood that this form of liaison is haraam. Almighty Allah says: “Lawful to you in marriage are chaste women from the believers.........when you have given their due dowry, desiring chastity, not committing illegal sexual intercourse, nor taking them as girl-friends.....” (Surah Maa-idah, verse 5)

Elsewhere Allah Ta’~la states: “.....they (the slave-girls) should be chaste, not committing illegal sex, nor taking boy-friends...” These verses effectively prohibit such courtship and illicit romance. Islam has allowed the prospective husband to look at the face of the girl he intends proposing to.

Rasoolullah (sallallahu alayhi wasallam) told Hazrat Mugheera bin Shu’bah (sallallahu alayhi wasallam), when he proposed to a girl: “Look at her, for this is more conducive to compatibility between you.” (Narrated by Tirmizhiand Nasaai, Raddul-Muhtaar)

Taking the above verses and hadeeth in conjunction, it is clear that while a man is allowed to look at the woman proposed to, further contact is not permissible. There is a misconception among our youth, that since the boy and girl are engaged to be married, they may as well communicate and court each other. Such reasoning is obviously contrary to Islam. It appears that this false notion has been bred by the kuffar practice of engagements, emulated so irrationally by our Muslims. Once the couple have engaged, it seems as if they have licence to indulge each other freely and with scant respect for hijaab. Let it be made clear, that as long as marriage has not been contracted, the boy and girl are still strangers (non-mehram) to each other, hence all laws of hijaab will still apply. They are not allowed to speak to each other telephonically or otherwise, nor to write to each other. For this reason we encourage the nikah to be conducted soon after the proposal has been accepted. Engagements have no significance in the Shariah.

A study in Islamic Culture for women
Prepared and researched by
Madresa MASEEHUL-ULOOM
P. O. Box 8072
Schauderville 6060
Port Elizabeth - South Africa

Tuesday, January 12, 2010

tengah cari masa...





in the name of ALLAH SWT...

salam...

ana sedang cari masa nak betulkan balik blog yang dah senget sebelah nih...huhu
insya ALLAH cuti nih ana try nak buat yang terbaik...lau tak baik pun, nak wat camne...huhu

bizi dengan kelas...8-5pm, 5days a week..wargh...menggeliat jek hari2..sabar itu kan iman..=)

takde nak post benda baru dulu...nantilah..tunggu masa jek...

sorry to my own blog, ana tak sempat betulkan ko..lain kali ek...insya ALLAH...hehe

Friday, January 8, 2010

dunia...

Majlis Ulama Indonesia haram program gosip TV


Rancangan Infotainmen papar maklumat berunsur negatif

JAKARTA: Majlis Ulama Indonesia (MUI) mengemukakan fatwa mengharamkan Infotainmen, rancangan hiburan yang ditayangkan di televisyen Indonesia dan ditonton berjuta peminat terutama wanita, berikutan kandungannya yang tidak membangun minda dan tidak mendidik.

MUI melalui ketuanya, yang juga Ketua Pengurus Besar Nahdlatul Ulama (NU), Hasyim Muzadi memberi beberapa alasan mengapa Infotainmen diharamkan.

"Kami membuat penilaian ke atas Infotainmen berdasarkan kandungan dan pengisian rancangannya. Jika kandungan rancangan dipenuhi gosip, melaga-lagakan antara satu sama lain, menghancurkan kebahagiaan rumah tangga orang lain seperti yang dilakukan Infotainmen, ia amat dilarang agama," katanya.


Hasyim turut merujuk hasil Mesyuarat Kebangsaan Alim Ulama NU di Surabaya pada 2006 yang sudah mengharamkan Infotainmen berikutan kandungannya dipenuhi gosip, fitnah dan khabar angin.

"Kes pertelagahan antara aktres Indonesia, Luna Maya dengan Infotainmen wajar dijadikan contoh bagaimana program yang berunsur negatif, tidak mendidik akhirnya menimbulkan lebih banyak keburukan dalam masyarakat," katanya.

Beliau berkata kebebasan Infotainmen bukanlah kebebasan mutlak tetapi perlu diiringi tanggungjawab, bukan penulisan sebarangan sehingga menjejaskan kehidupan orang lain.

Katanya, tayangan Infotainmen tidak seharusnya menceritakan gosip perce

raian dan kehidupan peribadi artis tetapi sepatutnya memberi tumpuan kepada kejayaan dan prestasi kerjaya yang dicapai.

"Alangkah baiknya jika program Infotainmen diisi dengan pendidikan keluarga sakinah, pendidikan patriotik yang dapat membangunkan bangsa. Malangnya media hiburan seakan tidak berminat dengan perkara ini," katanya.

Hasyim berkata NU akan membincangkan isu kesan negatif Infotainmen terhadap perilaku masyarakat dalam Muktamar ke-32 pertubuhan itu di Makassar dari 22 hingga 27 Mac depan.

"Perbincangan tidak rasmi di antara ulama, pemimpin agama, tokoh pendidikan, budayawan dan cendikiawan negara juga akan diadakan beberapa hari menjelang muktamar," katanya.

Sementara itu, penganalisis media dari Universiti Airlangga Surabaya, Suko Widodo berkata berkata wartawan Infotainmen perlu dididik agar dapat menyediakan bahan berkualiti untuk masyarakat.

"Apa yang berlaku di Infotainmen Indonesia berbeza dengan negara lain. Tayangan di luar negara membicarakan semua prestasi dan karya yang dihasilkan artis atau pelakon, tetapi di negara ini mereka lebih suka membicarakan kehidupan peribadi, gosip dan khabar angin dikalangan mereka," katanya. � Agensi

huh...malas betullah...

Wanita pakai burqa mungkin dikenakan denda RM3,500


PARIS: Wanita Muslim yang menutup sepenuhnya anggota badan berkemungkinan didenda 750 euro (RM3,500) berdasarkan satu draf rang undang-undang yang dibentangkan pemimpin majoriti Parlimen negara itu, Jean-Francois Cope, di sini semalam.

Cope yang memimpin parti pemerintah UMP memberitahu majalah mingguan Le Figaro bahawa wanita yang memaksa isteri mereka memakai burqa atau niqab boleh dikenakan denda lebih berat.

“Undang-undang itu adalah mengenai isu keselamatan. Langkah dicadangkan melarang seseorang menutup muka di tempat awam dan di tepi jalan kecuali ketika majlis kebudayaan atau pesta khas,” kata Cope kepada majalah itu.



Draf undang-undang itu akan dibentangkan dua minggu lagi dan akan dibahaskan di Parlimen selepas pilihan raya wilayah selepas Mac depan, katanya lagi.

Cope yang ketika ini berkempen untuk menggantikan Nicolas Sarkozy sebagai calon berhaluan kanan untuk jawatan presiden pada 2017, berkata burqa mesti diharamkan sebagai mempertahankan hak wanita.

“Kita boleh mengukur kemodenan masyarakat menerusi caranya melayan dan menghormati wanita,” katanya.
Pada masa ini, kalangan politik Perancis berbelah bagi sama ada mengharamkan burqa dengan parti Sosialis menentangnya tetapi pada masa sama tidak menggalakkan wanita Muslim menutup anggota badan sepenuhnya.

Kementerian Dalam Negeri berkata, hanya 1,900 wanita memakai burqa di Perancis. - AFP

sumber-berita harian
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...