asma ul husna :)

ALLAH KUASA MAKHLUK TIADA KUASA

Sunday, July 31, 2011

_Ramadhan..

in the name of Allah..

assalamualaikum wbt :)



SUBHANALLAH
WALHAMDULILLAH
WA LAA ILAHAILLALLAH
ALLAHUAKBAR..

segala puji-pujian hanya untuk Allah swt..memberi kesempatan, peluang, kebenaran dan ketentuan yang indah ini untuk saya bernafas dalam bulan Ramadhan ini..mashaAllah :)


SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL MUBARAK..
SEMOGA RAMADHAN KALI PENUH MAKNA DAN PENUH DENGAN AMALAN2 MULIA UNTUK MENDAPAT REDHANYA..

mari mari mari...kita kumpul azam...(sepatunya before ramadhan menjelang tiba lagi!) azam untuk tingkatkan amal, azam untuk usaha atas iman setiap hari...amin amin amin semoga dimudahkan amin isnahAllah!

nak buat list pun xpa...manusia kan pelupa (saya je..T_T)

bulan ini bulan mulia..penuh barakah..kiranya kita dapat tahu setiap ganjaran untuk amalan dalam bulan ini, pasti kita mengharapkan bulan-bulan yang lain juga adalah bulan Ramadhan..Allah...

T_T

doakan umat dan saya inshaAllah..salam Ramadhan al-mubarak..selamat berpuasa..ikat nafsu tingkatkan iman, amin..


wassalam..

Friday, July 22, 2011

_iklan..

in the name of Allah..
assalamualaikum w.b.t :)
saya bukan mau buat iklan free..hehe tapi saya mau cakap pasal iklan-iklan melalui TV dan redio (radio) di Malaysia.
saya mencari-cari iklan yang boleh buat yaqin kita pada Allah meningkat. setakat penghidupan saya di dunia ni, belum ada kot? (kalau ada, sila roger saya di ruangan komen, TQ)
timbul konspirasi bising dalam otak saya bahawa, iklan macam ni buat manusia fikir benda tuh yang buat dia jadi macam tuh..bla..bla..bla..
kenapa?
cuba fikirkan..satu iklan dipetik daripada radio fm yang agak popular dengan ke-retro-annya. lebih kurang begini :
"malah pelangganlah yang memberi keuntungan kepada anda.." (kononnya nasihat untuk para penjual agar tidak bermasam muka kepada pelanggannya..hoho)*
perlu diingat, yang memberi keuntungan itu Allah, bukan makhluk..hmm..
dalam TV macam-macam jenis iklan ada..iklan produk kecantikan paling mudah ditemui. manusia kan suka kelihatan cantik? maka yang paling laris tentu saja produk macam tuh..wallahu'alam..
contohnya:
"mencerahkan kulit dalam masa 7 hari.." (biasanya iklan fair & lovely kot? haha..mujur daku tidak tertipu..iklan semata-mata..)**

kalau takat kulit muka cerah, kulit leher masih gelap xde makne kak..heh~
perlu diingat, yang bagi cantik itu Allah, bukan makhluk :)
tidak kurang pula dengan iklan-iklan makanan..dahlah fast-food, iklan mengalahkan fresh food yang sedap2..hihi~
"sarapan yang mengenyangkan dengan harga terendah!" (iklan ntah sape ntah.hehe.kepsi kot?)***


itu dia..sedang Allah yang bagi kenyang, bukan makhluk..
tapi kita hanya mendiamkan diri dan tidak berbuat apa-apa..malah boleh tidur lena sambil berliur basi..ZzZzZzz..(sayalah tuh! =.=")
haa..
(pada saya)**** iklan-iklan ini merosak akidah..memesong yaqin..kita akan lebih yaqin atas produk berbanding Tuhan..kita akan lebih yaqin kepada makhluk berbanding Allah..NAUZUBILLAH! mintak dijauhkan! huhu
wallahu'alam..
mungkin ada yang mengatakan..
'terpulanglah pada individu masing-masing untuk terima iklan tuh macam mana..boleh pengaruh akidah ke tidak..'
wallahu'alam..
jarang sekali saya dengar..
"kalau sakit makan ubat, minta doa pada Allah supaya sembuh..solat dua rakaat..mungkin ada silap kita Allah nak tegur..mungkin ada dosa kita Allah nak hapus.."
saya selalu sangat dengar..
"kalau sakit, makanlah ubat..biar cepat sembuh..kalau x sembuh jugak pi hospital jumpa doktor..tengok ada masalah apa-apa ke.."
erkk..mari berfikir sama2 :)
selama saya berpraktikal di jabatan kecemasan..saya banyak berfikir dan menilai diri sendiri..semoga Allah ampun dosa-dosa saya yang hina ni =.="
saya bukan doktor, cuma pembantu saja..tapi saya harap manusia tidak mencari doktor atau saya semata-mata bila sakit..malah lebih mencari Allah dan minta pertolongan..
benar Allah suruh kita berusaha..tapi jangan sampai yaqin kita bertukar arah..nauzubillah..wallahu'alam :)
semoga bermanfaat..teguhkan yaqin hanya pada Allah! inshaAllah..

wassalam

p/s:
* saya dengar iklan ni di radio setiap hari dalam perjalanan dari alor star ke kangar untuk berpraktikal -_-"
** kalau salah, maaf, saya jarang tengok TV.
*** minta maaf peminat kepsi.peace ^^y
**** pendapat dari diri yang hina semata-mata :)

Tuesday, July 12, 2011

_sorry..

in the name of Allah..
assalamualaikum wbt..
akhir2 ni saya agak perasan busy..DUNIA..isk3..doakan saya supaya saya busy untuk AKHIRAT pulak amin inshaAllah T_T

busy sangat ke?
dan akhir2 ni saya hanya banyak membaca,tidak mengulas..sebab saya cetek ilmu untuk mengulas panjang tentang berita2 mutakhir..hmm..saya cuma rajin mencerna dengan pemikiran kuno saya ni ^^y
BERSYUKUR, atas nikmat Allah yang Maha Pengasih kepada semua manusia..dan Maha Penyayang kepada semua muslim serata dunia..sungguh Engkau Maha Hebat ya Allah!
macam-macam saya mau tulis..hmm..mula dari mana ya?
isu hangat sekarang pun pasal ijtimak..bukan ijtimak tonggi atau ijtimak malaysia..tapi ijtimak (perhimpunan) clean 2.0..mula-mula saya nak ambil tahu akan hal ini, tapi bila semua pihak saling menjatuhkan sesama sendiri, saya jadi hairan dan bosan. sorry to say, equal but in different ways.
saya bukan tidak kisah, malah saya rasa kasihan dan saya tidak pandai mengulas :)
9 July 2011, saya kerja di Jabatan Kecemasan Hospital Tuanku Fauziah Kangar Perlis. xda masa nak fikir hal itu, sebab saya 'busy' fikirkan manusia yang memerlukan rawatan, sekaligus lupa akan hal itu. heh, saya perasan busy.
baya, berdoa untuk sesuatu yang lebih baik. manusia tidak sempurna, tapi perlu berusaha untuk menyempurnakan dirinya sekadar kemampuannya. Allah kuasa makhluk tiada kuasa.
inshaAllah :)
nisfu syaaban menghampiri. Ramadhan penuh syahdu mendekati. persediaan? mashaAllah!
kitab baru bakal dikurniakan. sempatkah saya merasainya? oh! doakan saya bertaubat sepanjang masa, sebelum kain putih menyelubungi tubuh yang sering berbuat dosa! kitab saya pasti banyak catatan dosa, TAUBATLAH!
"Allah memandang kepada semua makhlukNya di Malam Nishfu Sya'baan, maka diampunkan dosa sekalian makhlukNya kecuali orang yang menyekutukan Allah atau orang yang bermusuhan."

(Hadis riwayat Ibnu Majah, at-Thabrani dan Ibnu Hibban)
sedarlah baya, kau tidak punya banyak masa.
Abu Hurairah menyatakan : Telah bersabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : Apabila telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan.
(Hadis dikeluarkan oleh imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad dan Baihaqi)
mashaAllah!
get ready..segera!
di kesempatan ini saya ingin meminta maaf kepada semua. saya juga ada menyertakan gambar-gambar comel, semoga anda semua memaafkan khilaf saya :)

saya, baya, seorang pelupa yang teruk. huhu. maafkan saya atas memori yang tidak bertahan lama, saya pun tidak pasti mengapa..Allah, semua itu Engkau telah takdirkan kejadiannya..perlukah daku mempersoalkan? NO! be grateful! :)
jika saya terlupa untuk minta maaf atau berterima kasih, maka sentiasalah maafkan kesilapan saya. sesungguhnya saya insan lemah lagi dhaif..

jika saya terlupa untuk senyum pada anda, maafkanlah saya. mungkin saya bermasalah atau saya terlambat senyum. jadi saya senyum siap2 boleh? (^________________^)

fokus pada muka hamster yang bersungguh-sungguh itu, bukan warna :)
jika saya terlupa balas mesej anda, maknanya saya betul2 terlupa. dan bila sudah teringat akan mesej itu, saya lupakan pula. sebab sudah berlalu, basi orang bilang.huhu~

jika saya terlupa atau melupakan kebajikan anda sebagai teman/sahabat saya..maafkan saya..saya tidak sehebat junjungan mulia Nabi s.a.w serta shabah/sahabiah r.anhuma T_T

jika saya tidak angkat call anda, itu maknanya saya sudah tidur atau saya tidak dengar.hehe.atau saya sudah _______ (fill in the blank)
dan jika dan jika lagi..maafkan lah diri ini ya..jazakumullahu khairan kathiran! semoga Allah mengampuni dosa-dosa kita dan memberi hidayah dan taufiqNya setiap masa. AMIN!

err..kuning itu tetap warna ciptaan Allah SWT :)
..dan terakhirnya..
jika esok bukan milik saya, maka doakanlah supaya saya bisa tersenyum dalam perhimpunan terBersih di padang Mahsyar dan kita bisa berjumpa di syurga! AMIN :)
-kerana diriku insan lemah-

wassalam..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...