asma ul husna :)

ALLAH KUASA MAKHLUK TIADA KUASA
Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, November 21, 2012

_new life..

bismillahirrahmanirrahim

assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh

subhanallah alhamdulillah Allahuakbar.

detik-detik kehidupan yang tidak terkisahkan lagi. huhu panjang ceritanya. hee.

segala puji pada Allah Tuhan sekalian alam. puji-pujian hanya buatNya, tiada sekutu tiada pembantu. 

segala nikmat, sungguh nikmat. :)

hari ini rasa rajin ingin mencoretkan beberapa kisah yang tertinggal selama beberapa bulan..hehe..perasan bizi lah tuh >_<"


..walimatul urus..

dup dap dup dap

pada 22 syawal 1433H yang lalu, saya telah selamat diijabkabulkan dengan hero hati saya, enchek Herman bin Mohd Nasir (seperti dalam gambar). itulah kali kedua kami bertemu setelah kali pertama pertemuan kami semasa hari pertunangan pada 2 syawal 1433H.

kini usia pernikahan sudah mencapai 2 bulan dan 11 hari. comel kan? kehkehkeh. perasan =_="

hanya selepas akad

alhamdulillah walimah hanya berlangsung sehari di rumah saya. hari itulah menikah, hari itulah kendurinya dan hari itulah siap semua aktiviti mengemas. simple saja. lepas menikah, makan-makan. lepas makan-makan orang ambik gambar, asing-asing pulak tu. haha. sebab suami malu bergambar dengan orang lain. >_<"

enchek suami melayan tetamu di bawah, saya melayan tetamu dalam rumah. kami terpisah antara tangga. haha. xda pelamin, xda band. semoga ada barakahnya. aamiin.


alhamdulillah..terima kasih kepada kak Umu dan suami yang sudi datang dari jauh..huhu dan menghadiri walimah saya yang tidak seberapa itu..hehe jazakumullah khairan kathira ya..alhamdulillah dapat ketemu dengan Asma'..COMEL SANGAT TAU!!! :D semoga berjumpa lagi :)

dan terima kasih buat Ummi sekeluarga kerana sudi datang menghadiri majlis saya dan suami. jazakumullah khair. alhamdulillah ummi suda selamat melahirkan cahaya mata yang kesembilan..hehe namanya Nur Sumayyah Syuhada..COMEL3!!! :)

dan terima kasih kepada semua yang membantu dalam perlaksanaan majlis, menghadiri dan yang mendoakan agar urusan kami dipermudahkan. jazakumullah khair :) inshaAllah, semoga Allah membalas dengan kebaikan ^_^


..3 hari..

alhamdulillah..setelah seminggu menikah, saya dan suami menyambut takaza keluar masturat 3 hari..

ada 7 pasangan dalam jemaah. semua yang 6 adalah pasangan berpengalaman dan otai2. hehe. saya ja budak baru yang tidak pernah langsung keluar sebelum nih. huhu. gementar juga sebab takut tidak dapat follow the flow dengan bagus.

dalam masa keluar tu, terasa hangatnya kasih sayang antara sesama jemaah. masing-masing berebut mau ikram. masing-masing suka membetulkan dan menegur apa yang salah. dan yang indahnya, masing-masing menerima teguran dengan hati terbuka dan tanpa ada rasa negatif dalam hati mereka.

indah, kan?

malah saya ni yang paling lemah dan mentah ni lah yang paling banyak belajar selama keluar nih. hehehe. macam-macam diorang ajar. hehehe. menelan dan menelaah dengan sehabis baik :)

banyak karkuzari yang mereka sampaikan pada saya. ada yang sudah ada pengalaman keluar IPB 40hari..huhu terus terasa hebatnya iman..sampai ke sana sudah mereka jejak..saya masih merangkak membetulkan tapak iman yang seringkali goyah..T_T

lemahnya..

hari-hari dorang tasykil supaya jangan mudah putus asa, dalam usaha ni cabaran memang berat. iman yakin tu kena kuat. itu yang kasi gerak kita. huu. sebak sebak.

sekarang saya rindu sudah sama ahli jemaah saya yang pertama. huu. semua baik-baik. and thanks a lot to Ummi (salah satu pasangan jemaah) dan kak Umu yang banyak bagi sokongan pada saya yang terkapai2 masa tuh. hehe. asbab kehadiran suami dan sahabat-sahabat yang tidak bosan tasykil, Allah pilih saya keluar 3 hari. huu. syukur sangat.

best2..mau keluar lagi..nanti boleh ajak suami keluar lagi..hehee~


..berpindah..

saya sekarang sudah pindah ke Hospital Kinabatangan atas panggilan tugas. saya dikekalkan di sini. dan yang bagi kekal tu Allah, bukan makhluk. ehe.

saya mahu pindah mengikut suami, tapi ramai yang kata mustahil dapat pindah sebab masih belum matang lagi perkhidmatan di hospital nih.

dalam hati saya, kalau Allah kata boleh, pastinya boleh..Allah maha kuasa :)

ada juga kawan-kawan suruh saya merayu pada ketua PPP seluruh sabah untuk proses perpindahan mengikut suami ke tawau. buat surat rasmi untuk merayu. pergh. tercabar betol. kenapa mau merayu pada manusia? heran.

jadi saya padamkan niat untuk buat surat dan buat jalan biasa yang sepatutnya. doa banyak2 pada Allah, isi borang, hantar. ^_^

inshaAllah..doakan saya supaya dapat tinggal bersama suami ya. kesian suami saya terpaksa berulang alik ke kinabatangan. mohon doanya ya sahabat2 sekalian :)


..berisi..

hey its two lines!!!

Urine Pregnancy Test :)

Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah :)

sekarang usianya sudah mencapai 5 weeks and 2 days..hehe..tapi belum daftar lagi di klinik. hihi. mau buat blood test sendiri dulu, baru proses booking tu cepat sikit. xpayahlah duduk sampai berjam-jam di klinik nanti. hee. bahagia.

mohon doanya sahabat2 sekalian.

itu saja dulu buat masa ni. banyak sudah ni. hehe. penat suda menaip. dari pagi bertangguh seja ni post. sampai sekarang barulah siap. berkarat suda otak xtau mau taip macam mana baru ayat cantik sikit. hehe.

dalam setiap hal, kena ada art-nya tersendiri. baru ada hasil. hehe :)



till then,

wassalam.

#husband mau baby girl. nanti lahir comel macam saya katanya. :P


4 comments:

Egg Head said...

nice entry akak......nanti suru abg herman keluar kat kg pasir putih okai....very miss my hometown....

memang org bugis....ensem2 bha kan...terbaek...woha2x...mcm suami akak!!!

Ummi Nur Syakirin (ahliaHerman) said...

inshaAllah...kuar d mana2 pun blh kan yg pntg keluar..umat islam perlukan bantuan..doa doa..

suami akak memang hensem. huhu. jazakallah..

Unknown said...

As Salam, i am currently conducting a survey about mosque in Malaysia for my master thesis. it would be a big help if u could help me to answer the survey. Thanks in advance.
https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dGhMa19JeDlpZ04xajZTVnROYVl2cWc6MQ#gid=0

Penconteng said...

assalam kak...don't u think it's better for u to remove the link to my blog from your bloglist? It's been a while since i didn't write anything beneficial.

There are some people who asked me to update about my current life..other people might be looking for things inspiring and beneficial from ur list, that's why...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...