asma ul husna :)

ALLAH KUASA MAKHLUK TIADA KUASA

Saturday, September 6, 2008

RamAdhaN MubaRaK

salam ramadhan...

dalam bulan mulia ni ana berseorangan...dia tiada dalam hidup ana.
ini buka kali pertama namun terasa pedih jua atas kurangnya kasih dari insan tercinta dan tersayang. ana bukan ingin bermanja tapi rasa kehilangan tu besar sangat dalam hati ana ni......sungguh ini kali ketiga ramadhan ana tanpanya, dan memang tidak dapat disangkal bahawa dia sangat penting dalam hidup ni....
Allah saja yang tau sapa dia....


ana terus terang pada awal puasa, 1 Ramadhan ana masih dalam keadaan yang dibolehkan untuk tidak mengerjakan ibadah mulia ni..(uzur...hehe)
masa tu ana di tawau.kak ina ajak pi tengok kakaknya bertunang, kak teng. ana turut saja sebab tiada halangan yang besar bagi ana. jadi, dipendekkan cerita ana sampai UMS, 2 Ramadhan dan ana dah boleh puasa atas berkat doa permintaan pada Dia...huhu

gembira hati rasanya bila sampai UMS. xtaulah kenapa...nak kata rumah bukan jua, but maybe better than tawau kot??? not to say that tawau is bad, but it was my first tym being there and im not going anywhere but kak ina's house, so....hope no one would blame me on this...crita pasal tawau...ana sedih dengar satu khabar tentang kazen kak ina...

dulunya dia ni budak yang aktif dalam menunaikan Hak Allah...dia ikut jemaah tabligh di kawasan perumahannya, Balung...sayangnya sekarang dah tak lagi...adik ni nak SPM tahun ni, baru 17 tahun...tapi insyaAllah dia ada kesedaran dalam hati tentang kepentingan agama dalam hidup...cuma ntah apa yang meragut keinginannya untuk kekal dalam suasana tu....sungguhpun begitu...nampak muka budak ni masih ada aura2 nak berdakwah...suci jer...ndakpalah, ana cuma dapat doa supaya Allah buka balik pintu hatinya kembali ke pangkuan amalan mulia tu...huhu

yang peliknya dia tersipu malu dengan ana...ana x tipu...dia macam perhatikan perlakuan ana....ntahlah, kekok juga even dia ni adik 2 tahun dari ana...huhu mungkin dia pelik kan???kenapa ada pompuan berbungkus kat perumahan dia ni...(...hehe...) tapi itulah hakikat...bila mana perempuan atau wanita menunaikan perintah ALLAH dalam surah An Nur ayat 31, ada saja pandangan yang tak sesuai...extremelah...itulah inilah...hmmmm
manusia akhir zaman, yang baik di anggap pelik dan yang sebaliknya itu jadi sanjungan....
(ehem...sapa makan cili terasa pedas ya...ana xcakap yang adik ni buat macam tu...mugkin orang lain lah agaknya....astaghfirullah...ini cuma pendapat ana...)

eh...crita balik pasal ramadhan ana...

sekarang dah 6 Ramadhan...tapi puasa ana kurang satu...ana yakin Allah redha jua...hmmmm dalam ramadhan ni ana usaha nak jaga segalanya...zahir dan batin, tapi benar2 rasa lemah bila ada jua kesempatan ana bermain dengan dunia...aduh....sedih hati ni bila ana terlalu sibuk dengan dunia....apa xnya...disitulah assignment, mid term, quiz, tutorial, usrah.....hmmmm xtaulah macam mana nak handle semua dalam satu masa...assobur minal iman....

ramadhan ni juga buat ana sentiasa pikir, syaitan diikat jadi inilah masanya kita tengok sapa diri sahabat2 kita yang sebenar...sapa yang dapat lawan nafsu dalam diri sendiri....macam ana...ana masih banyak kelemahan....cuma mungkin bagi siapa2 yang sedar, ana kurang bercakap kebelakangan ini....ntah macam ada aura yang halang ana untuk banyak bercakap....tapi bagus jua....

semoga Ramadhan ini dapat jadi satu asbab ana lebih dekat pada Ilahi, walau dalam kesibukan dunia....ana tetap tekad nak lebih fokuskan iman ana....Insya Allah....

2 comments:

rith89 said...

kalau ikut tertib,2 bulan sblm exam student xble kuar..

sepa bdk 2??? c ahmad b. rahim ka??

ukhti ya akhwat said...

hmmm
bukan...nama dia mohd alif

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...