asma ul husna :)

ALLAH KUASA MAKHLUK TIADA KUASA

Sunday, October 12, 2008

iSlaHku


ini kitab yang ana suka baca...ia membangkit semangat ana untuk buat ibadah lebih dari biasa...kadang2 hingga airmata ini bercucuran kerana merenung dalam dosa2 lalu yang selalu menghantui ana...wallahualamu....banyak pengajaran yang ana perolehi hingga terkadang rasa diri ni langsung tak layak pun dapat nikmat Allah yang tiada tandingnya...inilah buku motivasi ana, kitab yang sedikit sebanyak boleh ana guna untuk didik cahaya mata nanti...pengisian dari kitab ini sangat berguna sebab banyak pedoman dan teladan yang perlu kita tahu untuk jadikan dorongan besar dalam beribadah pada Ilahi...namun bukan sekadar kerana sebuah kitab, tapi atas kesedaran akan tanggungjawab dan kewajipan pada Allah SWT. ikhlas kerana Allah barulah dapat rasa manisnya ibadah itu....diceritakan dalam kitab ini, tentang solat nafil, bahawasanya alim ulama' dan para tahfiz sendiri solat nafil hingga beratus-ratus kali...bagaimana pula dengan kita? hinggakan ada ulama yang solat isyak dan subuh dengan wudu' yang sama...ya Allah subhanallah...betapa agungnya Allah...hingga begitu sekali hambanya taat padaNya...betapa besar kuasa yang dimilikiNya...dan menampakkan betapa kerdilnya kita di sisi Allah..apatah lagi kita yang sukar sekali nak istiqomah dalam ibadah...ana sendiri mengaku, ana kadang2 malas...inilah insan lemah, seperti ana yang tersangat lemah ini...Allah masih memberi peluang taubat, namun pernahkah kita ingin hargai setiap saat yang diberiNya??? apa yang kita lakukan dalam sesaat itu??? walhal semuanya dikira,semuanya ditimbang tara di hari kemudian...ya Allah selamatkan ana dari ahzab yang Engkau janjikan pada insan yang lalai dan leka terhadap dunia fana ini....Engkau sajalah penyelamat Agung dunia akhirat...

20 comments:

rith89 said...

hhehehe...
kitab kontroversi...
dari dulu xabis2 kena hentam...
tapi sampai sekarang masih bertahan...

PIANED said...

hahahaha.......entah ap yg di kontroversikan sgt.......bkn kitab fikh pun yang bnyk persoalan......

ukhti ya akhwat said...

hehe
tapi kitab ni best..

PIANED said...

mang la best.......sebab penulis ad pkir umat.....hehehehe....x mcm kita ne....ayat berbunga2 tp org bc x masuk dlm hati....huuhuhuhuhu

ukhti ya akhwat said...

ya jugak...masalanhnya, knp orang mau jadikan kitab ni satu kontroversi?? cuba ulas sikit...ana bukan tak tau, tapi mau lebih tau...

An-Nurul Harir said...

macam kenal jak buku tu..di bilik aku pun ada buku tu.roomate aku minat tabliq la ba..

ukhti ya akhwat said...

tabligh bukan untuk di minat...tapi kerja untuk di buat...cuma pada muslimah tertib dia berbeza sikit...dan ana pun masih tak layak...semoga Allah membuka jalan untuk ana...

annurulharir;
doakan ana dan semua...

An-Nurul Harir said...

ukhti..kamu ni btol2 mcm roomate ana. dia pun selalu cerita psl kerja2 tabliq..dia menghormati tugas tabliq. suatu hari nanti, harap kamu dapat jumpa..heheh.

PIANED said...
This comment has been removed by the author.
An-Nurul Harir said...

lepas ni...tak yah la letak lirik dust as my bed..hehe...

PIANED said...

apa maksud kamu dgn dust as my bed????

PIANED said...

Imam nawawi rah, beliau mengatakan dalam kitab beliau, al adzkar dalam penggunaan hadits dhoif ini, bahwa para muhadditsin (ahli hadits), para ahli fikih dan lainnya memperbolehkan/mustahab menggunakan hadits dhoif dalam fadhoil amal dan targhib wa tarhib dan tidak memperbolehkannya jika hadits tersebut maudhu’…

ukhti said...

oh...
syukran...
maksudnya kitab ni masih suci dari hadith maudhu' kan??
cumanya sedih juga terkadang ada yang pandang serong pada ana sebab pakai kitab ni...hmmm
entahlah..

ukhti said...

dust is my bed tu lagu...
best lagunya...

ukhti said...

opz
silap ana...biasa hamba lemah..
jazakallahu khairan..
hehe

PIANED said...

Kitab Fadhail A’mal-nya Maulana Zakariyya Kandahlawi, disamping memuat hadits-hadits yang sohih dan hasan, juga memuat hadits-hadits yang dihukumi dhaif, tetapi bukan hadits maudhu’.

Permasalahan yang menyangkut hadits dhaif sebenarnya sudah selesai sejak berabad-abad lalu. Jumhur ulama telah sepakat bulat bahwa hadits-hadits dhaif boleh digunakan sepanjang untuk fadhilah amal, untuk memotivasi agar orang lebih terdorong untuk beramal, bukan untuk masalah aqidah dan menetapkan hukum syara’.

ukhti said...

jazakallahu khairon...

faisol said...

kalau diijinkan, saya ingin menambahkan,
“mari kita niati sekolah, kuliah, kerja atau apa pun aktivitas kita sebagai ibadah… perbedaan ibadah & bukan, terletak pada niat…”

terima kasih sharingnya...
semoga bisa menjadi ilmu yg bermanfaat & Multi Level Pahala (MLP), amin...

sebagai tambahan, saya membuat tulisan untuk menjawab mengapa kita masih didera malas beribadah, baik mahdhah maupun ghayru mahdhah, terutama di luar Ramadhan...

tulisan saya tentang "Mengapa Pahala Tidak Berbentuk Harta Saja, Ya?"

silakan berkunjung ke:
Mengapa Pahala Tidak Berbentuk Harta Saja, Ya?

semoga Allah menyatukan dan melembutkan hati semua umat Islam, amin...

salam,
achmad faisol
http://achmadfaisol.blogspot.com/

ukhti said...

jazakallah ya achmad..

imanyakin said...

Baca dengan Adab, semoga diberi taufiq untuk Amal dan Sampaikan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...