asma ul husna :)

ALLAH KUASA MAKHLUK TIADA KUASA
Daisypath Anniversary tickers

Monday, June 6, 2011

_dunia VS akhirat..

in the name of Allah..
assalamualaikum wbt..
mashaAllah..bulan Rejab dah masuk rupanya, alhamdulillah..masih berpeluang lagi saya hidup di bulan Rejab :)
mari, perbanyakkan amal..sebanyaknya! inshaAllah ^^,
dunia ini ladang akhirat, akhirat pula tempat menuai..begitulah sepotong ayat yang boleh menggambarkan secara keseluruhan untuk dunia dan akhirat.

means, buat 'nakal' di dunia, maka busuk dan buruklah tuaian. malah mungkin ada yang kering dan layu..buat baik inshaAllah dapat berkah. hasil tuaian sihat2, gemuk2, dan sedap2. mudah saja gambarannya kan?
ramai yang tahu akan hal ini, namun dalam yang ramai2 tuh ada jugak yang buat2 tak tahu. kenapa? sebab dunia nih indah, menggiurkan, best?
yalah. sapa kata emas, berlian, intan, permata, kekayaan di dunia tuh tak indah? sapa kata rumah mewah, kereta besar2 (bukan lori & yang sewaktu dengannya naa..), perempuan/lelaki cantik2/ensem2, makanan sedap2 tuh tak menggiurkan? sapa kata henpon, leptop, internet, games, social networks, komik, dan segala yang sewaktu dengannya tuh tak best?
mak aih, banyaknya..mestilah BEST!
tapi kawan-kawan, ikutkan nafsu, badan binasa wakatasamalu. memang indah, best, menggiurkan di dunia. tapi if the things make you forget there is Allah, then benda2 tuh semua menjadi sia-sia dengan sewenang-wenangnya.
semua tuh boleh dimanfaatkan di jalan Allah. SEMUA. jangan gunakan semua tuh untuk kesenangan semata-mata. malah lebih susah kalau banyak harta nih, tatau nak campak mana, kan? kalau sedeqah fakir miskin, anak-anak yatim atau pada orang-orang yang pi khuruj kan bagus..ehehehehehehe :)
jadilah hamba yang bijak (nasihat untuk cik baya). bijak dalam mempergunakan gifts from Allah. terlalu banyak sebenarnya, cuma kita (more to saya actually) kadang2 lupa.
kita semua akan mati dan jumpa di akhirat kelak (T_T). kita semua akan dihisab. ditanya setiap penggunaan masa, hidup, harta, keluarga..macam-macam..tapi on top of all those questions, soalan memula sekali ditanya adalah pasal solat. NGERI.
selingan: jangan lalaikan solat kerana dunia, itu HAK ALLAH pada kita :)
jadi, fikirkan mana satu hangpa nak sebenaqnya. dunia ni semata2 atau dunia dan akhirat? inshaAllah, semoga Allah permudahkan diriku dan diri kamu2 semua. amin inshaAllah.

hadis ini sangat besar maknyanya. mari berfikir :)

wassalam..

3 comments:

penchacaiz said...

yg halal akan dihisab,
yg haram akan diazab.

addunya sijnul mukmin wa jannatul kafir

takleh byg kesedapan surga...uiihh





"wakatasamalu"

Ummi Nur Syakirin (ahliaHerman) said...

mahsaAllah, jazakallah...

:)

the bahasa agak kasaQ dan kesat sket na..

maaf2..asif2..

>_<"

Ummi Nur Syakirin (ahliaHerman) said...

maksud saya the "wakatasamalu"

:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...