asma ul husna :)

ALLAH KUASA MAKHLUK TIADA KUASA
Daisypath Anniversary tickers

Thursday, September 29, 2011

_at least..

in the name of Allah..assalamualaikum wbt..

acapkali kita dengar these two words. at least..terus, saya pun befikir lah cukupkah dengan dua perkataan ni, kita merasa lega dan tenang. aman damai tenteram hidup di muka bumi nih..hoho..

dua perkataan ni seumpama jadi simbol yang kita rasa diri kita 'selamat' atau dalam kata lainnya, kita dah rasa cukup dengan hidup nih..nooohhh???

bukan saya nak ajak hampa semua x bersyukur dengan nikmat Tuhan..no no no..it's another way back. biasanya words ni digunakan semasa beramal..x kiralah amal apa pun..huhuhu~

untuk memudahkan kefahaman bersama, saya selitkan beberapa dialog yang menjadi siulan umat zaman sekarang..hmm.. (semoga Allah bagi kita faham, amin)

dialog satu:


"aku tau free hair tu salah, tapi at least aku solat. ada orang pakai tudung jak tapi x jaga solat.."

dialog dua:


"at least aku bagi sedekah lagi dengan makcik tuh..daripada orang kaya zaman sekarang ni, satu sen pun haram mau buat sedekah! cist!"

dialog tiga:


"it's okay kalau tak tutup aurat dengan sempurna pun, at least aku tau nak jaga diri macam mana. lagipun aku x sosial macam minah2 kat luar sana..zaman sekarang ni, tutup2 pun sosial jugak!"
***

dan banyak lagilah situasi2 'at least' yang agak2 lah popiler zaman sekarang ni..hmm ada sesiapa yang terasa, saya mintak maaf sebab saya pun terasa jugak! T_T

ulasan pra-matang (daripada otak empunya blog) :

DIALOG SATU:

maaflah saya tidak setuju. solat itu kewajipan dan menutup aurat itu pun kewajipan. hang solat, xpalah dah lepas satu kewajipan. tapi sangkut tang tutup aurat, jawab sendiri nanti ya. lagi pula, dosa dedah aurat nih bapa kita yang tanggung tahu? jadi fikir2kanlah..xkan nak tarik ayah masuk neraka? nauzubillah! satu lagi..dahlah x tutup aurat, hang pi mengata lagi orang pakai tudung tapi x solat..janganlah mau doublekan dosa yang sudah triple-miple yang...~

DIALOG DUA:

pasal sedekah pun mau cakap macam tuh lagi ka? hmm..nda taulah..siap mengata urang lagi..selamatkah begini ya? ini menyedihkan, bukan selamat namanya..

DIALOG TIGA:

satu lagi..kes x tutup aurat dengan sempurna pun selalunya jadi bualan hot di kalangan remaja sekarang..ni mesti dah kena ajak pakai labuh2 nih..dah tu, siap ngutuk lagi..adeh..hmm..

'you know, x cutelah labuh2 nih..'

owh..jadi hang dok pakai lilit sana lilit sini seumpama kain yang kusut tersimpul di hujung tuh hang kata kiut miut lah ya? sorry..TIDAK SETUJU. anda tahu kebenaran cuma terkadang tidak yakin dengannya.. wallahu'alam..

(bagi yang berniat untuk melabuhkan jilbabnya..silakan, silakan, silakan! jangan diikut sikap si baya ini..sungguh tidak ada kepositifan di dalam entrinya, aiyak!)

kerana sesungguhnya..

"Wahai Nabi! katakanlah kepada isteri-siterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, 'Hendaklah mereka menutupkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka.' Yang demikian itu agar mereka lebih mudah untuk dikenali, sehingga mereka tidak diganggu. Dan Allah maha Pengampun, maha Penyayang." (Al-Ahzab:59)

subhanallah..Maha Suci Allah..yang menyucikan hati dan sanubari manusia..semoga terhindar dari sifat mazmumah inshaAllah..amin..

jadi, perkataan at least jangan disalah gunakan..ia bukan penyelamat kita untuk kita bersenang lenang di dunia. amal cukup makan jak hingga tiada keinginan dan usaha untuk tambah amal. nauzubillah. mesti ada aim mau masuk syurga di samping Rasulullah saw kan..??

mari beringat..iman meningkat dengan izin Allah dibantu dengan usaha untuk istiqomah dan menambahkan amal ikut al-Quran dan Sunnah Rasulullah saw, inshaAllah..err bukan tokok tambah sampai jadi bidaah pulak..huhu

lagi satu..dah tahu diri ada kekurangan, jangan pula dibandingkan dengan kekurangan orang lain. itu mengaibkan namanya. mungkin hang masih x nampak kebaikan orang tuh daripada diri hang sendiri.

never judge. but, think properly as we are also human being. full with mistakes to be corrected as long as we live in our Deen. inshaAllah, berubah ke arah yang lebih baik..macam best jak cakap omputih walaupun broken sana sini.ehehe



wassalam..


p/s: entry ini lebih menjurus kepada nasihat untuk diri yang lemah nih..astaghfirullah! jika jadi asbab untuk berubah, inshaAllah kebaikannya datang dari Allah SWT..semoga bermanfaat :)



5 comments:

~PENCHENTA~ said...

Dulu saya pun ada fikiran "cukup lah macam ni. kenapa nak labuh2. tudung bidang 45 pun okay apa. tutup dada jugak."

Tapi sekarang, Alhamdulillah sempat sedar sebelum tamatnya riwayat. Bertudung labuh bukan setakat nak tutup dada. Nak tutup badan, nak tutup fitnah. dan semuanya. Sampai orang laki pandang pun takde perasaan dah. Alhamdulillah. :)

Tapi kan, bila tengok mereka yang masih bertudung singkat, kaedah cakap depan2 mungkin tak jalan. Sebab tu kita kena tunjuk dengan akhlak. Mereka yang berkata 'at least' ni nanti boleh cakap 'will not' kalau silap cara. Allah. Semoga kita peroleh hidayah. :)

Ummi Nur Syakirin (ahliaHerman) said...

PENCHENTA:

alhamdulillah Allah buka pintu hati :) lepas ni boleh berniqab pulak kita ye? hihihi AMIN!!

ya..benar..cakap depan2 xpenah lagi saya buat..dalam blog terover pulak.hehehe

sebenarnya kasihan mereka yang masih pakai tudung singkat..jadi majoriti dalam masyarakat kita sekarang..kebiasaan katanya..duh! kita cuma dapat sampaikan melalui perbuatan..amal dan akhlak semasa ikram mereka..inshaAllah, semoga jadi asbab..

ramai wanita yang suka tengok wanita lain pakai tudung labuh, tapi x berani nak pakai sendiri lagi..banyak macam sebab dan musabab...inshaAllah semoga Allah sebar hidayah seluruh alam (termasuklah kita ye..hee :) amin

Unknown said...

Salam,apa khabar saudara/saudari,artikel yg menarik,saya jemput saudara supaya memberikan koementar/pandangan terhadap artikel yg di tulis oleh saya...harap memberikan komentar/pandangan yang tidak beremosi…hahahah

Ummi Nur Syakirin (ahliaHerman) said...

anak pendang:

inshaAllah..kalau xda emosi amacam nak komen.huhuhu~

Unknown said...

Salam,apa khabar saudara/saudari,artikel yg menarik,saya jemput saudara supaya memberikan koementar/pandangan terhadap artikel yg di tulis oleh saya...harap memberikan komentar/pandangan yang tidak beremosi…hahahah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...