asma ul husna :)

ALLAH KUASA MAKHLUK TIADA KUASA

Thursday, January 28, 2010

dugaan...istighfar...menyampah?


dengan nama ALLAH...

semuanya bermula dengan desas desus kehidupan yang ana pikul dan punggah selama hidup dalam suasana baru dan agak menjengkelkan...

nak dikatakan sombong~

ya, ana memang sombong kot? bagi sesetengah insan yang tak mengerti maksud kehidupan ana...(takkan nak g terang kat bebudak kaum adam hal ikhtilat kan???blurr~~)

dugaan lagi dan lagi bertandang...ALLAH itu Maha Pengasih..kan? so yakinlah yang ALLAH akan membantumu selagi kau tetap pada jalanNya..insya ALLAH...dan ana masih dengan keyakianan ana..ya...YAKIN...itulah yang ana ada dan percayai...kerana itulah yang menguatkan insan hina dan lemah nih...

istighfar ajalah...nggak usah khuatir...ALLAH kan maha Mendengar? dan ALLAH maha Mengetahui apa yang telah terjadi dan apa yang bakal terjadi...so, we must back to our roots...k?


then ana belajar untuk sentiasa istighfar dan mengundurkan diri dalam keadaan2 yang diterima pakai dalam konsep 'mengalah'...lebih suka macam tuh, dari bising2 tak keruan, ntah pape jek..huhu agak menyedihkan bila mana kita nak jadi baik, orang taknak kita jadi sebaik2 umat...hmm....astaghfirullah...

kadang2 sukar nak digambarkan dengan kata2 perasaan yang sentiasa bercampur aduk dalam jiwa yang kalut nih....suka dengan kebaikan dan kagum dengan keindahan akhlak orang...kenapa ana tak boleh buat plakk? then this is menyampah! (astaghfirullah....)

selemah2 iman adalah dengan membenci dalam hati....(lebih kurang maksud hadis)....dan ana memang tersangat lemah, or mungkin lebih lemah dari selemah2 iman tuh?

"stop! huh....sampai bila ko nak cakap amcam tuh? ko takkan maju lah...ko akan sampai kat tahap tuh jek, sedangkan muslim/muslimah kena majukan diri, berusaha walaupun perit...kan ALLAH maha adil dan saksama? amacam ko nak jadi mukminah nanti?"

desis hatiku sendiri~

aduhh..perit jugak akan kelu kesah kehidupan nih...ramai yang suka komen, ramai yang suka mengadu, ramai yang suka makan daging saudara/saudari sendiri. then bila nak makan daging sendiri? mesti taknak kan? try to fikirkan di mana kita nanti then fikirkan hal dan dosa orang...sedangkan dosa kita berlambak2 dan bercicir2 lau nak dikendong dah pun..

dari dugaan.....ana beristighfar.....dan kadang2 menyampah dengan sikap dan perangai diri sendiri yang tak dapat nak gitau orang ramai....yang ni tak elok, yang tuh tak baik....naaa~

siap2 kan diri untuk ke medan mahsyar....sesungguhnya hanya bekalan amal yang dapat kita usung ke sana yang bisa mempertahankan diri kita...siapa kita untuk membela diri bilamana nikmat2 ALLAH kita sia2kan di dunia nih???

*be a thinker, not a judger*

3 comments:

umu6point said...

Assalamualaikum..
hmm..nmpaknya Baya sedang berkonflik dgn diri sendiri.. tenang aje Baya, semua dugaan itu dtgnya dr Allah swt..makanya solutionnya juga sudah ada...tinggal minta je...
bah...usaha lg dan lg ye..hehee

Nurul said...

Salam, adik yg comel :)

Sa'id bin Musayib berkata: Ketika Rasullallah saw duduk bersama Abu Bakar datang seorang lelaki yang mengutuk-ngutuk Saidina Abu Bakar dan menyebabkan Abu Bakar sakit hati. Tetapi Abu Bakar hanya berdiam diri.

Kali kedua lelaki itu berkata keji pada Abu Bakar, beliau tetap berdiam diri. Apabila kali ketiga dia menyakiti Abu Bakar dengan lidahnya,Abu Bakar cuba untuk melawan kembali.

Ketika ini Rasulullah bangun dan pergi. Abu Bakar bertanya. "Adakah kamu kesal terhadap perbuatan aku yang membalas percakapan lelaki itu lalu bangun meninggalkan aku Ya Rasulullah?"

Rasulullah menjawab, "Tidak, Malaikat telah turun dari syurga serta duduk bersamamu dan menidakkan apa yang telah dikatakan oleh lelaki itu, tetapi apabila engkau mula menjawab, malaikat telah pergi dan syaitan pula mengambil tempatnya.Aku tidak boleh duduk di tempat syaitan duduk."

~Riwayat Abu Dawud~

asy_syakirin said...

kak umu; jazakillah...syafakillah...huhu semoga ALLAH permudahkan...=) terima kasih akak...hehehe

kak nurul;
jazakillah...salam kenal dari insan lemah nih..huhu~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...