asma ul husna :)

ALLAH KUASA MAKHLUK TIADA KUASA

Friday, March 25, 2011

_sefikrah..?

in the name of Allah..

assalamualaikum wbt..

tajuk ini agak fofular di kalangan ukhti2 yang ikut tarbiah dikenali sebagai usrah...huhu

DAHULU..
saya pernah diberitahu, lebih baik menikah dengan geng2 ikhwan yang sefikrah..saya mula berfikir saat itu..perlukah ya?akan berkembangkah agama kiranya saya menikah dengan yang sefikrah <--- erk?

YA?..kerana orang yang sefikrah ini punya matlamat hidup untuk berdakwah..dakwah akan hidup dalam keluarga..dakwah akan berterusan dalam keluarga dan mudah untuk menyebarkannya kerana semua ahli keluarga sudah sefikrah..hmmm..


TING!!!
jadi ahli keluarga orang luar bagaimana?yakni saudara-saudara agama yang lain,yang tidak sefikrah bagaimana?punya batasan ya? saya berfikir lagi dan lagi..akhirnya saya tidak setuju sangat dengan pernyataan di atas..perlunya nikah sefikrah.. <--- kerana masa nih saya sukakan sorang mamat tabligh (ahakz *tipu jer*) :P

fikir punya fikir.akhirnya saya surrender dengan fikiran sendiri.betullah.kenapa perlu kita amalkan nikah sefikrah?fikirkan baya..jika kau bukanlah wanita yang sefikrah,wanita yang biasa2 saja..dapatkah kau nikah dengan orang2 yang punya fikir untuk berdakwah?jika dalam hatimu ada Allah namun kau tidak ikut tarbiah mereka,dapatkah kau nikah dengan mereka yang punya iman dalam hati dan ikut dalam usaha untuk islah diri dan dakwah ila Allah???

maka fikiran itu membawa saya untuk lebih banyak bersyukur kerana Allah kenalkan saya dengan usaha agama ini..yang tidak mengira kaum bangsa dan asal-usulmu..kerana hanya Allah yang tahu kau itu bagaimana.Allah juga tidak menyatakan perlunya lelaki menikahi wanita yang sefikrah semata-mata..semua ini ditujukan kepada lelaki kerana mereka yang memilih calon isteri mereka.. [erk?sejak bila ko pandai cakap hal2 gini nih baya?] <--- tanda usia semakin meningkat ke?



saya mengaku saya cuma orang yang biasa2..bukan dari keluarga yang punya fikir dakwah..bukan anak karkun..bukan bukan bukan..ini pengakuan ikhlas..huhu dan minta doanya semoga ayah,abang dan adik2 saya dimasukkan dalam usaha atas iman ini.amin..

saya SANGAT BAHAGIA punyai keluarga yang sangat CINTA akan saya..dan saya LEBIH BAHAGIA jika mereka cinta Allah melebihi dunia..kerana itulah maqsud kehidupan..

bagi saya, hal ini saya tidak perlu bincang lebih lanjut..sebab saya pun tidak sehebat mereka yang berfikiran untuk menikah hanya dengan mereka yang sefikrah dengan mereka di kalangan mereka...mereka mereka mereka...(banyak sangat ulang, alang2 ulang lebih banyak..hoho!)

maka sampai di sini saja..saya pun xdapat bincang banyak sangat sebab saya belum arif hal walimatulurus gini nih..saya tidak menyokong,tidak pula membangkang..tetapi tidak setuju sangat (pernyataan berulang)..

mungkin pada kamu saya kolot dan pentingkan diri.saya cuma fikirkan untuk wanita-wanita di luar sana yang perlu diselamatkan daripada mamahan dunia dan terleka (seperti lebih mengatakan diri sendiri jer, hohoho!)

this is because, isteri sepatutnya ikut suami..dengar cakap suami dan jadi tulang belakang suami..so..mudah untuk dakwah isteri selepas menikah...AMIN inshaAllah! :)



"lelaki yang baik-baik hanya untuk perempuan yang baik-baik.."

semoga dinikahkan dengan insan yang punya fikir untuk ummat dan buat usaha atas iman..amin ya Rabb..

wassalam..


36 comments:

Ibnu Mutalib said...

MasyaAllah..semoga beroleh yg terbaik untuk mujahidah ni.. amiiin

misbah said...

owh..ye an..saye selalu gak dengar yg ramai muslimat2 ni baik yg syadid or bese2 minat ngan mamat tabligh..hehe..ade chemistry kot dyorang tu..

asy_syakirin said...

ibnu mutalib:

amin inshaAllah...amin ya Rabb~

asy_syakirin said...

misbah:

hehe...wallahu'alam...tanya pada hati yang punya iman...huhu~

hidayu samsudin said...

jujurnya sy pun bkn anak karkun,,,
tp sy bersyukur krn berada dlm usaha ini.klau di sekolah agama dlu,usrah pelbagai,tp x terkesan dlm hati

tetapi lain benar dgn usaha ini..sy amat bersyukur,krn dipertemukan dgn 'org2'dlm usaha ini...

cara mereka ikram seseorang,sungguh sy terharu,tanpa mengira bangsa,asal usul,latar belakang keluarga.

alhamdullilah syukur pd allah,ya allah kekalkan sy dan anda dlm usaha ini...

Anonymous said...

kawin sefikrah pun bagus...kawin ngan berlainan fikrah pun bagus...yang penting kedua-dua pasangan maju dalam agama...

Anonymous said...

kawin sefikrah pun bagus...kawin berlainan fikrah pun bagus...yang penting kedua-dua pasangan maju dalam agama...

asy_syakirin said...

hidayu samsudin:

alhamdulillah...semoga Allah memudahkan jalan di dunia dan di akhirat buat dirimu dan keluargamu ya saudari yang ku sayangi :)

semoga Allah menetapkan hatimu dalam usaha agama ini,biar lekat hingga ke syurga.. :)

boleh saya bertanya sesuatu?
-> sudah menikah belum???

huhuhu..maaf atas soalan peribadi,jika tidak mahu dijawab tidak mengapa :)

may Allah bless you~

salam ukhuwah :D

asy_syakirin said...

anonymous:

huhu...inshaAllah...semoga Allah beri hidayah seluruh alam...agar mudah bagi mereka untuk maju dalam agama inshaAllah...

'Allah maha kuasa menentukan segalanya, manusia langsung takdak kuasa'~

KHANDALAWI_86 said...

Salam....

Sebenarnya umat ini tak akan dapat datang pada tahap yang dikehendaki Allah dan Rasul SAW, selagi mana dalam diri umat ini ada perasan/jazbah "saya usrah,saya badar, saya jim, saya tabligh". Oranag tua kita bagitau, "kalau perasan ini ada dalam diri kita, kita sebenarnya telah bunuh umat ini".

Untuk itu Insya-Allah,mulai dari saat ini kita semua mau taubat dan istiqfar pada Allah. Semoga Allah ampunkan dosa kita dan UMAT SELURUH ALAM SEHINGGA HARI KIAMAT....

kalau nak pilih pasangan hidup, lihat lah agamanya, walaupun dia bukan dari keluarga yang beragama tp ada talab pada agama....orang macam ni ada potensi...jz

Muhammad Fahmi said...

sefikrah atau tidak, hanya ALLAH je tau jodoh kita.
masing2 ada strength point.

insyaAllah, some day you'll meet the right one from Him. :)

asy_syakirin said...

KHANDALAWI_86:

mashaAllah...astaghfirullah...
saya masih lemah dalam bab dakwah..dan saya perlu lebih banyak islah diri saya...inshaAllah...jazakaAllah

inshaAllah...semoga Allah beri hidayat ke seluruh alam untuk buat usaha agama...untuk sambung kerja Nabi saw mengikut cara Baginda saw...inshaAllah...

jazakaAllah nasihatnya sungguh bernas...alhamdulillah...

asy_syakirin said...

muhammad fahmi:

jazakaAllah...inshaAllah...semoga doanya dimakbulkan Allah..

saya insan lemah,hanya Allah tahu yang terbaik buat saya,inshaALLAH~

~PENCHENTA~ said...

salam. sejujurnya, saya pun ada berfikiran yang sama. dan latar belakang keluarga juga sama seperti saudari. tambah mencemaskan, kalau keluarga dan bakal suami tak sekepala. takut pula jadi apa2. :(

moga Allah beri petunjuk. :)

asy_syakirin said...

PENCHENTA:

waalaikumussalam...

inshaAllah...semuanya ketentuan ALLAH...

saudari sudah mau menikah ya?inshaAllah semoga dipermudahkan segala hal ya...

hal sekepala tak sekepala tuh boleh diselesaikan inshaAllah.. :)

jangan risau,Allah MAHA PENGASIH DAN PENYAYANG KEPADA HAMBANYA :)

aku...dia dan kamu said...

saya setuju benar apa yang dikatakan oleh kandahlawi_86........org yang ader talab agama lebih mudah dibentuk daripada org yang tiada talab agama......org yang paling bahaya ialah org yang mengatakan saya dah tau......inilah penyakit yang susah utk diubati......semoga kita terhindar daripada penyakit ini.......

asy_syakirin said...

aku...dia dan kamu:

nauzubillah...semoga dijauhkan...saya sangat cetek pengetahuan...ini cuma fikiran yang sangat tidak bernas untuk dibernaskan...jazakallah atas pendapat~

penchacaiz said...

masyallah.

ape2 pon mmg kene satu hati dan satu fikir dan satu kerja. fikir dan kerja nabi saw.

kpd mamat tabligh yg diusha awek2:
bidadari2 di syurga lebih cun-melecun lg...jgn tekesan. teruskan dakwah! Allah bg ketua bidadari kt korang!

kpd awek2 yg usha mamat tabligh:
korang tak seram ke tgk janggut depa? haha...doa2


dulu time pg daurah ade jugak 'kakak yg jows' tu pesan suruh isi borang baitulmuslim cepat2...haha

satu umat said...

aku...dia dan kamu :

smoga Allah ambil kerja dari kamu


asy_syakirin :

nampaknya usia kamu dah meningkat....:D


KHANDALAWI_86 :

josh.......:D

tarik rambut dalam tepung....tepung tak berselerak....rambut tak putus...

Syahirah said...

boleh tnye.. cane knal usaha atas iman nh.. jarang pmpn knal usaha atas iman selain dari famili yg ikram spy get involved dlm usaha nh..

Hidayatullah said...

eh..kalau bkn dr keluarga yg x bwat usaha atas iman(Ka**un)..cane leh knal usaha nh eh?

asy_syakirin said...

penchacaiz:

hohoho~

daku pun pernah di suruh untuk isi borang tuh...siap mo bagi gmbr segala...astaghfirullah...Allah STOPkan awal2...heheee~

boleh tak daku terasa bab awek2 pengusha??haha..xtakot pon~

asy_syakirin said...

satu umat:

hehe...cukup syarat dah...alhamdulillah! n_n

asy_syakirin said...

syahirah:

mashaAllah...

Allah yang buka mata hati saya tentang usaha agama nih...saya kenal beberapa kawan (mamat) dan dari situ saya banyak kaji tentang usaha atas iman ni..

..dan alhamdulillah, SAYA JATUH HATI DENGAN DAKWAH IKUT CARA NABI SAW :)

asy_syakirin said...

hidayatullah:

huhu...sila baca komen sebelum komen ini :)

saya kenal kerana Allah nak bagi kenal...~

Anonymous said...

KHANDALAWI_86 $ satu umat:

Salam....

Bila Abu Dzar Ghifari ucap LAILLAHAILLALLAH & peLuk Islam, Nabi SAW nasihat pada beliau ra supaya jangan istiharkan keislamannya ( dikhuatiri beliau ra akan diapa-apakan oleh kaumnya). Bila Abu Dzar Ghifari sampai pada kaumnya, beliau terus istiharkan keislamannya & menyuruh kaumnya ucap LAILLAHAILLALLAH. Apa yang berlaku selepas itu, kaumnya telah datang dari setiap arah dan telah memukul beliau ra ( sehingga wajah beliau ra telah berubah & pengsan #kena belasah kaw-kaw#) tapi selepas peristiwa itu. Abu Dzar Ghifari buat lagi sampai satu masa Allah SWT telah ubah keadaan kaumnya ( sebahagian besar kaumnya telah peluk Islam & beriman pada Allah SWT).

so, moral of the story:
tak salah kita jadi josh tp orang lama kita bagitau " selepas itu Allah SWT akan datangkan satu ujian besar pada kita & dikhuatiri kita tak mampu untuk menghadapinya, akhirnya kita pun tinggalkan kerja agama...Nauzubillah (kalau kita punya iman mcm sahabat takpe kita bole josh).

p/s : Buat usaha dengan hikmah dan kasih sayang. Kita cakap seperti mana kita suka orang cakap pada kita.

asy_syakirin said...

anonymous:

kamu tujukan utk KHANDALAWI_88 dan satu umat je?huhuhu~

saya pun kekadang josh sangat..tapi ada masanya saya down (bersedih) sendiri sebab takda kawan...hanya ada Allah je..mashaAllah,lemahnya saya T_T

apa pun,jazakallah..sungguh bernas komen anda ini :D

Anonymous said...

Salam...

opps....saya tujukan wat KHANDAWALI_86 bkn pada KHANDALAWA_88...(salah taip kot)...Hehe

.............................

baya,

Dalam satu hadith Qudsi...
Nabi SAW bersabda mafhumnya(lebih kurang @ seakan-akan sama) :
ALLAH SWT berfirman (lebih kurang @ seakan-akan sama) : "USAHALAH UNTUK MENDAPATKAN AKU, KALAU KAMU DAPAT AKU KAMU AKAN DAPAT SEGALANYA TETAPI KALAU KAMU HILANG AKU KAMU AKAN HILANG SEGALANYA"...

walaupun penduduk bumi tak kenal kita sape(sbb kita keseoranga, x kwn, x tmn dan bla bla bla...) tapi penduduk bumi kenal dan berbangga pada kita...

so,
mana yang baik utk baya..(fikir-fikir & renung-renungkan lah. Salam 1 Malaysia...) hehe

satu umat said...

Anonymous :

benar tuan.......josh utk diri.....bukan tuk org lain....kerja bergerak ngan zihin dan targhib....begitu juga agama......beratkan utk diri....ringankan tuk org lain....

JazakaAllah atas nasihat....:D

asy_syakirin said...

anonymous:

hehe...silap taip....86 plak.huhu~

inshaAllah...walaupun saya tiada kawan yg dekat yang boleh buat taklem ngan saya,boleh bercurita pes-tu-pes ngan saya pasal usaha atas iman nih..tapi saya BAHAGIA SEBAB ADANYA DIA...hihihi inshaAllah...

jazakaAllah :)

Anonymous said...

Saya setuju dengan kahwin sefikrah.

Tapi kurang setuju dengan kenyataan kahwin dengan orang yang biasa-biasa untuk dakwah mereka.

Ehem, kita ni pun belum tentu lagi nak selamat, entah lah macam mana nak selamatkan orang lain. Cuba selamatkan diri kita dulu, kemudian kita selamatkan orang lain.

Takut-takut perkahwinan membantutkan terus kita.

Kahwin sefikrah tu pun tak menjamin, tapi sekurang-kurangnya percentage untuk istiqamah lebih tinggi sedikit berbanding yang tak berfikrah.
wallahu a'lam

Hamba Allah said...

Utk KHANDALAWI_86 & satu umat:

Ingat pesanan org2 alim, dlm kita wat usaha agama ini setiap drpd kita & smua org islam kena bawa fikir ini...dkhuatiri klu xde fikir ni kita wat usaha agama mcm adat sahaja xde fikir utk hidayat seluruh alam...

Fikir : Setiap lelaki yang akhir baligh dapat solah dimana azan diazankan.

Fikir : Setiap Wanita dapat menutup aurat dengan sempurna, taat pada perintah Allah s.wt & taat pada suami.

Fikir : Setiap rumah orang Islam hidupnya amalan seperti mana amalan Masjid Nabawi di Zaman Nabi Muhammad s.a.w, iaitu amalan Dakwah, Ta'lim Wata'lum, Ibadat & Khidmat.

Fikir : Setiap tempat, Kampung, daerah, negeri & Negara hidupnya suasana Percakapan tentang Membesarkan Allah s.wt (LAILAHAILLALLAH)

Fikir : Setiap Manusia kena sedar bahawa kita adalah umat Nabi Muhammad s.a.w & kita ada satu kerja & tanggungjawab iaitu kerja Dakwah

asy_syakirin said...

to the 2nd anonymous:
(rasanya kamu bukan anonymous yg pertama?-knp xda link blog or ym kamu?huhuhu)

saya hormati pendirian anda..saya tidak membangkang,tidak pulak mengatakan "ya! anda sememangnya benar!" kerana yang benar itu datangnya dari Allah...wallahu'alam...

saya tidak mau menimbulkan kontroversi.kita semua umat Nabi SAW...so kita perlu berfikir untuk orang lain juga selain diri sendiri..kerana bagi saya itu cara Nabi saw berfikir,hingga ke akhir nyawa Baginda...mashaAllah~

saya tidak akan menuding jari kepada sesiapa untuk menikah dengan sesiapa pun..terpulang kepada kehendak ALLAH SWT..inshaAllah..

benar saya masih mentah bab nak menentukan kahwin2 mana yang betul..jadi saya memohon seribu kemaafan kepada anda semua yang merasakan entry ini agak kurang best dan tidak berilmu...huhuhu~

wallahu'alam..

asy_syakirin said...

Hamba Allah:

jazakaAllah..

da'e said...

bagi pndapat sy jika anda seorg wanita maka amat penting untok pilih yg sefikrah. sebab pada dasarnya lelaki akan ada pngaroh yg tinggi dan kewajipan taat adalah pada isteri pada suami.. maka takot2 lama2 akan mninggalkan usaha atas iman....

jika anda lelaki maka amat bagus jka kawin dengan sefikrah.. ada kesefaman. lagipn karkunah pn nk kan karkun jgk.. dan anak2 karun pn kna diselamatkn jgk..dan org pngarangpn nak kn karkun.
jika anda berpendapat
nak kawin ngan org bkn sefikrah maka itupn bgs dan perlulah org itu ada kefahaman agama dan keinginan untk buat usaha agama..
jika org yg dinikahinya fikrah lain maka yg ni kena di fikirkan 2 3 kli.. ssh untok dpt sefahaman.. erm.. wallahualam apa pn kna yakin Allah yg tetapkn jodoh

asy_syakirin said...

da'e:

ada benarnya jugak kata tuan..inshaAllah..semoga Allah beri jodoh yang sesuai dengan diri dan agama..

wallahu'alam..~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...